Tannkjøttbetennelse (Periodonitt)

Hva er periodontitt?

Periodontitt er en betennelse i tennenes støtteapparat. Betennelsen medfører destruksjon av ben rundt tennene. Uten behandling øker risikoen for at tennene løsnes og går tapt.

Hva er periodontitt?

Årsak

Bakteriebelegg som får feste seg på tannoverflaten skaper et miljø mellom tannkjøttet og tannen hvor bakteriene får vokse. Bakterievekst medfører redusert feste mellom kjevebein og tannen.

Behandling

tannlege eller tannpleier.

Vi kan hjelpe deg i behandling av din tannkjøttsykdom.

Behandling utføres under lokalbedøvelse og du vil ikke oppleve noe smerte.
Ved behandling av tannkjøttsykdom dekkes en del av behandlingsbeløpet
av HELFO.

Behandling

Tilstanden vil ikke forbedres i seg selv. Tannstein og bakterier må fjernes av en tannlege eller tannpleier.

Vi kan hjelpe deg i behandling av din tannkjøttsykdom.

Behandling utføres under lokalbedøvelse og du vil ikke oppleve noe smerte. Ved behandling av tannkjøttsykdom dekkes en del av behandlingsbeløpet av HELFO.